100% ONLINE ŠTÚDIUM MBA, MSc & LLM ZA CENU OD 4.162 € - PRIHLÁSENIE DO 30. 06. 2024
Kalkulátor finančního přínosu MBA studia Kalkulátor finančného prínosu MBA štúdia

LinkedIn: ako ho správne využiť pre svoju profesiu?

21. február 2023
LinkedIn: ako ho správne využiť pre svoju profesiu?

Je to sociálna sieť, kde si môžete nájsť prácu, stretnúť sa s ľuďmi rovnakej profesie, mať možnosť prezentovať novinky vo svojom odbore, a to všetko zadarmo. Donedávna zanedbávaný LinkedIn naberá na obrátkach. Ak chcete byť úspešní v podnikaní alebo vo svojej profesii, nemali by ste ju vynechať. 

Väčšine ľudí, najmä strednej a staršej generácii, napadne ako prvý Facebook, alebo nanajvýš Instagram. Tieto sociálne siete majú u nás silné zastúpenie, ale ak pracujete v odvetví B2B, profesionálne ich nevyužijete.

Na druhej strane profesionálna sieť LinkedIn sa môže stať vašou "zemou zasľúbenou", pretože tu získate inšpiráciu, lepší prehľad o dianí v odvetví a predovšetkým nové kontakty, ktoré sa môžu stať zdrojom nových zakázok. Nie hneď, až časom, pretože LinkedIn nie je predajná platforma, na ktorej môžete hneď začať predávať. Stále je to sociálna sieť založená na komunikácii a je len na vás, ako rýchlo si získate dôveru svojich kontaktov. Je to predsa miesto, kde sú založené všetky obchodné aktivity v online aj offline svete.

Profil by mal byť stručný, ale výstižný

LinkedIn tento rok oslavuje 20. výročie svojho vzniku, ale v začiatkoch fungoval skôr ako zbierka profilov a online výstava životopisov. V roku 2016 však do nej vstúpil nový vlastník Microsoft a začala fungovať na "linku". Sieť primárne využívaná na hľadanie práce sa zmenila na obchodnú platformu. Najsilnejšie zastúpenie tu stále majú ľudia z oblasti ľudských zdrojov, IT a marketingu, ale v poslednom čase sa posilňujú aj iné oblasti.

Ako ste už určite pochopili, nemusíte sa obávať, že by sa na nej objavili fotografie vášho víkendového obeda, videá s domácimi miláčikmi alebo zábery z dovolenky. Nie že by sa niektoré z týchto tém z času na čas neobjavili, pretože medzi pracovnou a osobnou sférou neexistuje ostrá hranica - najlepší podnikateľský nápad vás napadne počas dovolenky, deti vás nechtiac inšpirujú k riešeniu zložitého pracovného problému. Podstata správy by sa však stále mala týkať práce.

Ak máte firmu, potrebujete ambasádora

Dobre vyplnený osobný profil je nevyhnutný. Funguje ako profesionálna vizitka, dôkaz vašej jedinečnosti, ukážka vašich zručností a skúseností. Buďte struční, ale jasní a vyhnite sa slovným prehreškom. Užitočné sú obrázky, fotografie, vhodné referencie, výpovedné sú referencie, preto sa nehanbite požiadať klientov a kolegov, aby vás ohodnotili.

Ste hotoví? Začnite žiadať o kontakty. Oslovte známych, obchodných partnerov, zákazníkov, bývalých kolegov a spolupracovníkov. A neváhajte osloviť aj externých odborníkov, ktorí vás zaujali. Nebojte sa toho, vnímavosť ľudí na nadviazanie spojenia je na sieti LinkedIn veľká (nemusíte však prijať každú žiadosť o spojenie, najmä ak nie je relevantná). Už len preto, že väčšia sieť sa rovná väčšiemu dosahu. (Aby to za niečo stálo, mali by ste mať aspoň 500 spojení.) K žiadosti o pripojenie pripojte osobnú správu alebo aspoň poďakujte, keď osoba vašu žiadosť prijme.

Dôležité je, aby ste v správe cudziemu človeku nič neponúkali, nesnažili sa ho predať. Cesta k dohode je na sieti LinkedIn obchádzkovejšia. Najprv si musíte vybudovať vzájomnú dôveru, preto buďte trpezliví. Reagujte na príspevky ostatných, komentujte, pýtajte sa, chváľte. A čo je najdôležitejšie, píšte svoje vlastné príspevky.

Je jasné, že potrebujete zvýšiť profil svojej spoločnosti. Zriadenie firemného profilu je určite pekné, ale nestojí to za to. Myslite na to, že ľudia na sieti nekomunikujú so spoločnosťami, ale s inými ľuďmi. Preto je stratégia ambasádorstva taká úspešná. Ambasádor je osoba, ktorá má vzťah k vašej spoločnosti a vašej značke. Ste to vy ako zakladateľ alebo vedúci, váš kolega ako spolumajiteľ alebo iný spolupracovník či zamestnanec. Firma môže mať viac ako jedného ambasádora, pričom každý z nich "kope" za firmu prostredníctvom svojho vlastného profilu, siete a aktivít.

Píšte s radosťou, nie z povinnosti

Publikujte pravidelne, ideálne niekoľkokrát týždenne. Nemusíte sa obmedzovať len na čisto textový formát; obľúbené sú videá alebo graficky príťažlivé dokumenty. Pokiaľ ide o obrázky, snažte sa vyhnúť neautentickému vzhľadu z fototéky. Píšte o všetkom, čo vás zaujíma: o novinkách vo firme, trendoch v odvetví, skúsenostiach, názoroch, o tom, čo vám uľahčuje život atď. Ako už bolo povedané, niekedy môžete siahnuť aj po téme, ktorá sa netýka výlučne práce, ale vo výsledku s ňou nejako súvisí.

Je príjemné, ak príspevok dokáže vyvolať diskusiu, pretože potom sa bude zobrazovať celé týždne. Musíte si však vyhradiť čas, aby ste stihli odpovedať na komentáre. Príspevky v sieti LinkedIn možno podporiť platenou propagáciou, ale tento efekt je len dočasný a neodstraňuje potrebu osobnej angažovanosti. Koniec koncov, nie vždy je potrebné publikovať niečo vlastné, veľký efekt má aj komentovanie cudzích príspevkov.

Vedzte, že ak komentujete cudzí obsah, zvyšujete šancu, že sa obsah daného autora zobrazí vo vašom kanáli o 80 percent. To je jeden z poznatkov Richarda van der Bloma, odborníka na LinkedIn, ktorý nedávno uverejnil ďalšiu zo svojich pravidelných správ. LinkedIn totiž, podobne ako každá iná sociálna sieť, neustále mení svoj algoritmus zobrazovania príspevkov a zavádza rôzne novinky a Blom opisuje trendy, zmeny a odporúčania, ktoré vám pomôžu získať z tejto siete čo najviac. Aktuálne sa napríklad dozviete, že najlepšie sa šíria príspevky s jednou fotografiou, videá by mali mať ideálne minútu a dĺžka príspevku by mala byť 1200 - 1400 znakov.

Riadiť sa algoritmom sa oplatí, ale rovnako dôležité je naučiť sa a dodržiavať zásady správnej komunikácie, a to tak v sociálnych sieťach, ako aj v offline podnikaní. Podstata zostáva rovnaká, ako sa dozviete v online štúdiu MBA.

Chcem vedieť viac
Chcem vedieť viac

Radi zodpovieme všetky Vaše otázky o štúdiu MBA či LLM.
Neváhajte nás preto kontaktovať.

Beriem na vedomie spracovanie osobných údajov.

Kalkulátor finančního přínosu MBA studia

* Data v kalkulaci vychází z průzkumu mezi absolventy MBA studia na institutu CEMI, realizovaného agenturou STEM/MARK v červnu 2022.