100% ONLINE ŠTÚDIUM MBA, MSc & LLM ZA CENU OD 4.162 € - PRIHLÁSENIE DO 30. 06. 2024
Kalkulátor finančního přínosu MBA studia Kalkulátor finančného prínosu MBA štúdia

Ako ovplyvňuje firemná kultúra firmu?

1. jún 2022
Ako ovplyvňuje firemná kultúra firmu?

Správne riadená firemná kultúra môže spoločnosti pomôcť plniť ciele a udržovať náskok pred konkurenciou. Čo presne firemná kultúra je, s akými príkladmi firemnej kultúry sa môžeme stretnúť a akú silnú kultúru budovať vo firme?

V súčasnom svete podnikanie musí každá spoločnosť, ktorá chce zostať pred konkurenciou, jasne definovať svoje ciele a mať jasný plán ich splnenia. Základom dosiahnutia týchto cieľov je konzistentná firemná kultúra.

Každopádne firemná kultúra sa sama nevytvorí tým, že spoločnosť pracovníkom ponúkne masážne kreslo, pingpongový stôl, neobmedzený prísun kávy, alebo iný zamestnanecký bonus. Postupom času sa koncept firemnej kultúry vyvinul od prvoplánových nápadov k praktickým stratégiám riadenia a inovatívnym postupom. Moderné firmy sú si veľmi dobre vedomé toho, že pozitívna firemná kultúra je základným pilierom prosperujúcej spoločnosti.

Čo je firemná kultúra?

Firemná kultúra (niekedy takisto organizačná či podniková kultúra) je súbor hodnôt, noriem, presvedčení, etiky a postojov, ktoré charakterizujú organizáciu a riadia jej postupy. Identifikuje a zdôrazňuje vízie a správania organizácie a celkovo udáva prostredie v spoločnosti.

Organizačná kultúra podniku je zakorenená v cieľoch, víziách, stratégiách, štruktúre a prístupe organizácie k zamestnancom, zákazníkom, investorom a širokej komunite. Medzi ďalšie prvky firemnej kultúry patria ľudia, príbeh či miesto.

Každá firma má svoju vlastnú víziu úspechu, na ktorej základe následne vedenie spoločnosti vypracováva súbor cieľov pre dosiahnutie tejto vízie. Jasné pochopenie podnikovej kultúry môže manažérom pomôcť definovať správne hodnoty a kultúru pre ich spoločnosť. Okrem spoločnosti samotnej vstupujú do procesu utvárania kultúry i zamestnanci, ktorí prispievajú svojimi rozmanitými schopnosťami a skúsenosťami.

V ideálnom prípade teda firemná kultúra spojuje zamestnancov a pomáha popohnať všetkých v organizácií dopredu tak, aby spoločnosť dosiahla svojich cieľov. Tieto prvky firemnej kultúry utvárajú „osobnosť spoločnosti a určujú, ako bude spoločnosť podnikať a jednať so svojimi zákazníkmi.

Prečo je dôležité pestovať firemnú kultúru?

Kultúra môže utvárať a ovplyvňovať takmer všetky aspekty spoločnosti, ako je efektivita, celkový úspech, alebo hospodársky výsledok.

Spoločnosti, ktoré majú už dobre koncipovanú kultúru podporenú dobrými mravmi, sa môžu pochváliť motivovanejšími a angažovanejšími pracovníkmi, ktorí sú vo výsledku produktívnejší. Obchodní partneri a zákazníci takisto často pozitívne reagujú na spoločnosti, ktoré sú považované za firmy s pozitívnou firemnou kultúrou, čo následne pomáha spoločnostiam v úspechu.

Naopak spoločnosti, ktoré nemajú dobre definovanú kultúru, alebo sa vyznačujú toxickým prostredím, sú vystavené vyššiemu riziku zlých hospodárskych výsledkov, vyššej fluktuácií zamestnancov, alebo dokonca úpadku.

Silná firemná kultúra znamená:

  • vyššiu motiváciu k práci zamestnancov: Motivovaní zamestnanci sú vo svojej práci produktívnejší, čo ma priamy dopad na hospodársky výsledok spoločnosti.

  • nižšiu mieru fluktuácie: Ako náhle zamestnanci nemajú pocit, že sú hodnotnou súčasťou kolektívu, začnú si hľadať prácu inde. Silná firemná kultúra je inkluzívna  a uznáva prínos každého zamestnanca.

  • kvalitnejší kandidáti: Uchádzači o zamestnanie budú hodnotiť firemnú kultúru v rámci svojho rozhodovania, či chcú pracovať pre určitú spoločnosť. Pozitívna firemná kultúra priťahuje najlepších kandidátov a vzbudzuje v nich nadšenie pracovať pre danú spoločnosť.

Typológia firemných kultúr:

Všeobecne sa rozlišujú štyri základné typy firemnej kultúry – a to na základe zdieľaných hodnôt, ako je miera slobody rozhodovania zamestnancov, alebo stupeň otvorenosti k tržnému prostrediu.

  • Klanová kultúra: Vyznačuje sa priateľskou až rodinnou atmosférou so zameraním na spoluprácu, mentoring, alebo spolupatričnosť. Podobá sa veľkej rodine, vedúci pracovníci vo firme sú považovaní za mentorov a kolektív sa stmeľuje vďaka tradícií a lojalite.

  • Hierarchická kultúra: Založená na štruktúrach, procesoch, postupoch a kontrolných mechanizmoch, ktoré zaisťujú efektivitu a stabilitu. Firmy s touto kultúrou fungujú vo formalizovanom a štruktúrovanom pracovnom prostredí. Úspech je definovaný nízkymi nákladmi a plynulým plánovaním a následnou realizáciou.

  • Neformálna kultúra: Charakteristická dynamickým a podnikateľským prístupom, ktorý vsádza na risk a inovácie. Firma sa vyznačuje kreatívnym a rýchlo sa meniacim pracovným prostredím, ktorému dominuje individuálna sloboda a iniciatíva.

  • Súťaživá kultúra: Orientovaná na výsledky. Firma s týmto typom kultúry si cení súťaživosti a úspechu. Pracovné prostredie je súťaživé, ľudia sa zameriavajú na ciele a organizácia je orientovaná na výsledky.

Ako vybudovať firemnú kultúru?

Budovanie a udržovanie firemnej kultúry môže prebiehať organicky. Viac menej manažéri spoločnosti by sa mali sami vedome podieľať na vytváraní pozitívnej firemnej kultúry, ktorá stelesňuje určité špecifické hodnoty, vízie, postoje apod.

  • Určenie základných hodnôt spoločnosti: Hodnoty spoločnosti sú dve alebo tri slová, ktoré si každý vybaví v asociácií s názvom firmy. Nech sa už jedná o spoločnosť, ktorá sa zameriava na získavanie dôvery klientov tradičným prístupom, alebo sa agresívne snaží vstupovať na nové trhy, je dôležité vyjadriť jej hodnoty niekoľkými dobre zvolenými slovami.

  • Stanovenie realistických cieľov firemnej kultúry: Ciele týkajúce sa firemnej kultúry by sa mali týkať rozmanitosti, inklúzie a zdieľaných hodnôt. Majiteľ spoločnosti musí zvážiť, prečo firmu pôvodne založil a čoho chce dosiahnuť. Firemná kultúra by mala tieto myšlienky odrážať. Mala by byť pozitívnym posolstvom, ktoré bude inšpirovať nielen zamestnancov, ale i zákazníkov.

  • Zapojenie zamestnancov: Firemnú kultúru je náročné merať a sledovať jej účinnosť. Pre jej zlepšenie je potrebné zapojiť zamestnancov. Vedúci firiem by mali zaistiť spôsoby, ako získať spätnú väzbu od zamestnancov a sami im konštruktívnu väzbu poskytovať. Toho je možné docieliť napríklad anonymnými prieskumami angažovanosti zamestnancov.

Chceli by ste sa dozvedieť ešte viac o firemnej kultúre? Tak práve pre vás môže byť veľmi prínosný predmet Manažérska kultúra, manažérská etika, spoločenská zodpovednost firiem, vyučovaný v rámci našeho najobľúbenějšího MBA odboru Executive MBA.

Chcem vedieť viac
Chcem vedieť viac

Radi zodpovieme všetky Vaše otázky o štúdiu MBA či LLM.
Neváhajte nás preto kontaktovať.

Beriem na vedomie spracovanie osobných údajov.

Kalkulátor finančního přínosu MBA studia

* Data v kalkulaci vychází z průzkumu mezi absolventy MBA studia na institutu CEMI, realizovaného agenturou STEM/MARK v červnu 2022.